10 juni 2017

Feeling the summerwibe

I går var det alltså skolavslutning. Vi sa hej då till många fler elever än vad vi brukar, närmare 15 stycken. De har varit hos oss från 1,5 - 3 år. Några av dem kan man säga sitt "Lycka till" åt och känna tillförsikt. Andra vet man inte vilken framtid som väntar dem. Några har både sitt första och andra avslag och står inför hot om att skickas tillbaka till ett Afghanistan och ett Kabul som vi, speciellt de senaste dagarna, sett är allt ifrån säkert. Detta gör att jag vill behålla dem nära och aldrig släppa dem innan jag vet att det har en säkrad framtid. Men jag måste. Jag måste låta dem gå vidare till ett gymnasium som jag, trots allt, vet är bra och där jag vet att de kommer att få mycket stöd också. Jag kommer aldrig att glömma dem. Ingen, som inte träffat mina elever, kan förstå hur fantastiska de är!
Den här dagen sov jag till nästan halv tio. Smått knockad ragglade jag upp och åt frukost, öste i mig kaffe. Tittade på regnet och spelade spel med John. När det klarnade upp begav sig hela familjen till Deje för att leta nya stolpar i oupptäckta marker. På torget stod en orkester som John absolut ville lyssna på. Det var tydligen så svängigt att han fick dansa lite där och då,

Till slut kom vi vidare och hittade stolpar vid en fin liten sjö. John så glad och lycklig som vanligt i skogen..
Vi hittade till utegymmet också som var en guldgruva för en upptäcktsugen femåring. Redskapen var som karuseller för John och han hade kunnat stanna där flera timmar. Tyvärr var klockan slagen för lunch vid det laget så vid drog till pizzerian och intog en sen lunch.
Hemma pysslade vi tillsammans, läste böcker och spelade mer spel. Jag har längtat efter sådan tid. Det var längesedan vi bara var hemma utan måsten känns det som. Väldigt skönt är det i alla fall.

På eftermiddagen lekte John med grannkompisen och jag passade på att lägga några mil till min ica-klassiker. Jag cyklade Forshaga-Edsgatan som blev lite mer än 3 mil. Det är fantastisk vacker miljö kring Klarälvsbanan och jag rekommenderar alla som har möjlighet att cykla/gå/åka inlines på den att göra det. Det finns gott om fina rasplatser och utedass också.
Det blev en härlig dag trots min lilla hjärtesorg i går. Önskar och hoppas på det bästa för dem.

Inga kommentarer: